چهره ماه
آیت ا... بهشتی
شهید مظلوم آی الله بهشتی :شهید سید محمد حسینی بهشتی در دوم آبان ماه سال 1307 هجری شمسی در محله لومبان اصفهان(محله چهار سوق) در میان یک خانواده روحانی به دنیا آمد. پدرش یکی از روحانیون اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود که هفته ای یک روز برای تبلیغ دین و رفع مشکلات مردم و اقامه نماز جماعت به ر وستا میرفت و تا سال1341 زنده بود
ابعاد وجودی شهید بهشتی
شهید بهشتی دارای ابعاد مختلف و جاذبه های گوناگون بود آنچنان که دوست و دشمن او را ستودند.او حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در محافل سیاسی و علمی جهان شهرت داشت و در مجموعه هائی که در سطح بین الملی منتشر میشد بیوگرافی او را هم نوشتند.
مردی بود عالم اندیشمند دارای وسعت نظر آزاده صاحب و رسالت اخلاقی متین و موقر سرسخت درد برابر ناحق تسلیم و متواضع در برابر حق و عدل آزادی خواه مخالف با ستمگران و جباران و مستکبران خیر خواه و حامی مستضعفان بیقرار و نا آرام در برابر بیعدالتی ها و حق کشیها شیفته دلاوران و شجاعان و در آرزوی تثبیت و پیشرفت جمهوری اسلامی بود و این حالات را تا آخرین لحظات عمر حفظ کرد.
در جنبه علمی
او عالم بود عالمی جامع منقول و معقول فقیه و فیلسوف صاحب نظر در مسائل فقهی از جنبه های گوناگون سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی عالمی که درجنبه های جدید و قدیم فردی به جامعیت او کمتر سراغ داریم. اودر جنبه فقهی به حد اجتهاد رسیده بودودرباره بسیاری از مسائل استنباط وبرداشتی مخصوصی داشت. اودرعین اگاهی به مسائل فقهی یک فیلسوف بودفیلسوفی صاحب رای ازفلسفه غرب بخوبی سر درمی اورد ودر فلسفه شرق وفلسفه اسلامی اطلاعاتی بس وسیع داشت. اوفردی زبان دان بود به زبان های انگلیسی و المانی تسلط داشت نیکو می توانست بخواند و بنویسد وسخنرانی کند.زبان عربی که زبان درس او بود واز زبان فرانسه هم اطلاعاتی داشت.اگاهی اززبان های مختلف خود کمک خوبی برای گسترش دید واگاهی از نظر گاه ها و دیدگاه های دانشمندان بودو او را در بهرهگیری از کتاب های گوناگون یاری میداد. وسعت نظر او
جامعیت او در عتوم گوناگون صاحبنظری و صاحب رایی او در فلسفه سبب آن شده بود که او دیدی کلی و نظری وسیع پیدا کند.مسائل را تنها از یک دید و یک بعد نمیدید بلکه هبعاد گوناگون قضیه را در نظر داشت و این امر خود در پیشرفت سیاسی و معروفیت او در این زمینه موثر بود. درباره عمل و عکس العمل ها دیر رس یا زودرس و آینده نگری دیدی عظیم داشت و معتقد بود که نتایج اعمال بالاخره روشن خواهد شد وحاصل کار یا عمل چه مثبت و چه منفی روزی خود را نشان خواهد داد. او فردی نبود که بی حساب خود را به را به آب و آتش بزند بی جهت تصمیمی بگیرد و یا نسیجیده آن را بمرحله اجرا درآورد.درباره هر امری میکوشید جوانب آن را بنگرد و عواقب آن را حتی دراز مدت بسنجد و اندیشه و تدبیر بکار برد و آنگاه آنرا بمرحله اجرا گذارد
اخلاق او
او در جنبه اخلاق و بخصوص در آنچه که تحت عنوان زیر بنای اخلاقی و ملکه اخلاق مطرح است جزو سرآآمدها بود کمتر دیده شد که خشمگین نبود و یا زبان به بد گوئی و غیبت بگساید و یا با دشمن خود در آویزد.
او مردی بد زبان و غیبت کننده و سخن چین نبود وحتی اهل ان نبود که بادشمن خود در افتد واز او بدگوئی کند. خود در یکی ازمصابحه ها گفته بودما میتوانیم داغ وکوبنده و قاطع حرف بزنیم ولی فحش ندهیم حرف های زشت وتعبیر های زشت در گفتارمان نداشته باشیم.ونیز میگفت اسلام به ما آموخته که نسبت به دشمنان خود دروغ بگوئیم تهمت و افترا نزنیم فحش ندهیم.
او اهل دروغ و تزویر نبود ریا نمیکرد و میگفت ریا آفت زدگی است احتیاجی احساس نمیکرد که سر مردم را شیره بمالد و یا آنها را تخدیر کند.
از ویزگی های او خوش قولی بود امکان نداشت که او قولی بدهد و دیدتر بیاید و یا قولی بدهد و عمل نکند و از این بابت زبانزد بود.فردی بود دررای شهامت فوق العاده اگر اشتباهی میکرد به آن اعتراف می نمود و هرگز در برابر خطا و لغزش خود ایستادگی نداشت.
از ویزگی های او واقع بینی و حقیقت گرائی بود سر زیر برف نمیکرد که واقعیت ها را نبیند مسائل را می دید و در بر آن موضع عاقلانه میگرفت.فردی بود رازدار و سر نگهدار نقشه ها فعالیت ها و اسرار او را کسی نمی فهمید حتی از نزدیکان او اگر فردی رازی را به او میگفت امکان نداشت که بر ملا گردد.
امید آرزوی او
او همه امید ها و آرزوهای خود را در پیروزی انقلاب اسلامی خلاصه میدید همه سخنان همه دعوتها و همه توصیه هایش در این چارچوب دور میزد